’s Werelds eerste test met zelfvarende bootjes

Roboat verlicht verkeersdruk in een volle stad

Amsterdam is van oudsher een stad waar water en technologie hand in hand gaan. Met Roboats, innovatieve autonome vaartuigen, wordt deze traditie voortgezet. De bootjes bieden allerlei oplossingen voor stedelijke problemen, zoals vervoer van mensen en goederen en afvalinzameling. Op Marineterrein Amsterdam wordt geëxperimenteerd met Roboats.

Roboat verlicht verkeersdruk in een volle stad

Amsterdam is van oudsher een stad waar water en technologie hand in hand gaan. Met Roboats, innovatieve autonome vaartuigen, wordt deze traditie voortgezet. De bootjes bieden allerlei oplossingen voor stedelijke problemen, zoals vervoer van mensen en goederen en afvalinzameling. Op Marineterrein Amsterdam wordt geëxperimenteerd met Roboats.

  • In het kort

    Het Roboatproject is het eerste experiment met zelfvarende bootjes ter wereld. Dankzij sensoren en scanners kunnen de bootjes zelfstandig door het verkeer navigeren en ‘leren’ ze van verkeerssituaties.

    Nu de Amsterdamse straten steeds voller worden, biedt watertransport een oplossing voor files en verkeersopstoppingen. Roboats kunnen ingezet worden voor vervoer van goederen en personen, maar ook om bijvoorbeeld vuilnis op te halen. 

    Ook kunnen de bootjes aaneengekoppeld een podium op het water vormen of zelfs een tijdelijke brug. Dit soort structuren kunnen in een mum van tijd gebouwd worden.

  • Feiten

    • Volledig autonome (zelfvarende) bootjes
    • Een sensorkit met GPS, Doppler Velocity Log (DVL) en Laser Image Detection and Ranging (LIDAR) voor het navigeren door en ‘leren’ van de omgeving
    • Eerste tests waren in 2017
    • Hoge wendbaarheid 
    • Geschikt voor personen- en goederenvervoer
    • Amsterdam is de eerste stad waar Roboats worden ingezet

     

  • Info

    Het Roboatproject is een samenwerking van Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en het Massachusetts Institute of Technology (MIT).  

    Na de eerste tests in 2017 is er in 2018 op grotere schaal getest op Marineterrein Amsterdam, de thuisbasis van AMS Institute. In de nabije toekomst zullen deze tests een vervolg krijgen. Daarna worden de test uitgebreid met de inzet van Roboats in de Amsterdamse grachten. Slaagt dit experiment, dan kunnen de bootjes ook in andere waterrijke steden helpen de infrastructuur en afvalverwerking te verbeteren. 

    Met de ingebruikname van een zwenkkraan door wethouder Victor Everhardt in april 2021 brak een nieuwe fase in het Roboat-project aan. Nu het full-scale model van Roboat eenvoudig te water kan worden gelaten, zullen onderzoekers van AMS Institute en MIT Senseable City Lab regelmatig experimenteren met Roboat in de Binnenhaven van het Marineterrein.

    Het Roboatproject is onderdeel van Marineterrein Amsterdam Living Lab