Test met autonoom vervoer

Zelfrijdend busje Olli

Het Amsterdamse verkeer wordt steeds drukker. Deze drukte leidt tot files en knelpunten in het verkeer en daarmee tot een slechtere luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad. Is autonoom vervoer in de stad een oplossing? Op en net buiten het autoluwe Marineterrein Amsterdam testen we daarvoor zelfrijdend busje Olli, dat bezoekers van A naar B brengt.

Zelfrijdend busje Olli

Het Amsterdamse verkeer wordt steeds drukker. Deze drukte leidt tot files en knelpunten in het verkeer en daarmee tot een slechtere luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad. Is autonoom vervoer in de stad een oplossing? Op en net buiten het autoluwe Marineterrein Amsterdam testen we daarvoor zelfrijdend busje Olli, dat bezoekers van A naar B brengt.

  • In het kort

    Olli is een zelfrijdend, volledig elektrisch busje dat per rit acht reizigers kan vervoeren. Met behulp van een slimme sensor op het dak scant Olli continu zijn omgeving. Daarmee registreert hij veranderende verkeerssituaties, kan daar vervolgens op reageren en ervan leren.

    Om de stad bereikbaar te houden en de beschikbare ruimte optimaal te benutten, kunnen de ontwikkelingen in flexibele en collectieve vervoersoplossingen, zoals Olli, uitkomst bieden. Olli gaat rijden op en net buiten Marineterrein Amsterdam om te testen of een autonoom voertuig werkt in de stad: wat zijn de effecten op de verkeersveiligheid, hoe reageert Olli op andere weggebruikers en in welke mate kan Olli concurreren met bestaande vervoersmiddelen?

    Daarnaast onderzoeken we welke invloed zelfrijdend vervoer heeft op bewoners. Durven mensen het al aan om in een dergelijk busje te stappen? Kunnen bepaalde bevolkingsgroepen (mensen met een beperking, ouderen, kinderen) er extra baat bij hebben? Het is belangrijk dat deze test een discussie op gang brengt over het gebruik en de voordelen van autonoom vervoer. Daarom organiseren we tijdens de testperiode debatten tussen experts en bewoners: over wat we willen leren van deze test en hoe dit type vervoer in ons voordeel kan werken.

  • Feiten

    • Autonoom (zelfrijdend)
    • Volledig elektrisch
    • Plaats voor 8 passagiers
    • Een ontwerp van het Amerikaanse Local Motors
    • LIDAR-sensor die de omgeving scant
    • Kunstmatige intelligentie – Olli kan aanbevelingen voor bijvoorbeeld een café geven, vragen beantwoorden en zelfs een mop vertellen 
    • Aanpasbaar aan specifieke gebruikerswensen, denk bijvoorbeeld aan mensen met een beperking
    • De test duurt 3 maanden
    • Route tussen de bushalte bij de hoofdingang van het Marineterrein op de Kattenburgerstraat en de tramhalte bij het Bimhuis op de Piet Heinkade.

  • Info

    De test met Olli is een samenwerking van AMS Institute, GVB, gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en Bureau Marineterrein Amsterdam.

    In 2016 deed de gemeente Amsterdam een onderzoek naar de mogelijke impact van autonoom vervoer in de stad. De conclusie: Amsterdam moet gaan testen met dit soort zelfrijdende voertuigen om ervaring op te doen met het gebruik ervan en om te leren wat de mogelijke voordelen en valkuilen zijn. Het doel van de test met Olli op Marineterrein Amsterdam is om dit in kaart te brengen en hiervan te leren.

    Met de resultaten van de test kan Olli ook in andere stadswijken ingezet worden en kan er verder onderzoek gedaan worden. Biedt autonoom vervoer bijvoorbeeld een oplossing voor de toenemende verkeersdrukte? Kan een zelfrijdend busje pakketjes bezorgen? Hoe reageren bewoners op dit soort voertuigen? 

    Marineterrein Amsterdam – een autoluw gebied dat wel publiek toegankelijk is maar niet openbaar – is een ideaal testgebied voor dit autonoom, zelfrijdend vervoer. Er is namelijk weinig verkeer en er gelden huisregels naast de gewone regels voor elke publieke ruimte. Gunstige voorwaarden om zo veilig en goed mogelijk te kunnen testen.

    Fasering van de test
    De test met Olli gaat nog niet van start. Met de ondertekening van het contract is echter wel het startschot gegeven. De fasering van de test ziet er als volgt uit:

    • Oktober 2019: ondertekening contract door de samenwerkende partijen
    • Eerste helft 2020: keuring en definitieve goedkeuring RDW
    • Olli gaat operationeel rijden na definitieve goedkeuring

Startschot in gebouw 001