Uitstootvrij boodschappen bezorgen

Een stap dichterbij autovrij Marineterrein

Met de elektrische karren van Foodlogica komt een autovrij Marineterrein Amsterdam een stap dichterbij. De bezorgservice verzamelt boodschappen bij de poort en brengt ze vanaf daar stil en emissieloos naar de eindbestemming op het terrein. Dat is niet alleen duurzaam, maar betekent vooral een vermindering van het aantal verkeersbewegingen op het Marineterrein.

Een stap dichterbij autovrij Marineterrein

Met de elektrische karren van Foodlogica komt een autovrij Marineterrein Amsterdam een stap dichterbij. De bezorgservice verzamelt boodschappen bij de poort en brengt ze vanaf daar stil en emissieloos naar de eindbestemming op het terrein. Dat is niet alleen duurzaam, maar betekent vooral een vermindering van het aantal verkeersbewegingen op het Marineterrein.

  • In het kort

    Marineterrein Amsterdam is een groene oase in de stad waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten en rust en ontspanning vinden. Bezorgbusjes passen daar niet bij, maar leveranciers moeten wel hun spullen bij de communityleden kunnen bezorgen. Foodlogica start daarom op het Marineterrein een onderzoek hoe we de zogeheten last mile efficiƫnter en duurzamer kunnen maken.

    Foodlogica, ook communitymember van Marineterrein Amsterdam, maakt vanaf september onnodige verkeersbewegingen op het Marineterrein overbodig. Pakketten en boodschappen die eerder met bestelbusjes het terrein over werden gereden, worden nu bezorgd bij de portiersloge in gebouw 003. Hier, bij de grote poort, worden de spullen (zo nodig gekoeld) opgeslagen. Vanaf daar worden ze door de elektrische karren snel, geruisloos en uitstootvrij naar hun bestemming gebracht. Dat levert een vermindering van tien verkeersbewegingen van bezorgbusjes per dag op. Weer een stap dichterbij een autovrij Marineterrein en in de toekomst ook op grotere schaal in de stad toepasbaar.

  • Feiten

    • Drie elektrische karren
    • Geen uitstoot van CO2 en fijnstof
    • Geruisloos
    • Een vermindering van tien verkeersbewegingen per dag
    • Bezorgingen tussen 10 en 12 uur
    • Op weg naar een autovrij Marineterrein
  • Info

    Het Foodlogica-project is in opdracht van Bureau Marineterrein Amsterdam. Doel van het onderzoek is het autovrij maken van het Marineterrein, maar met de onderzoeksresultaten kan dit project ook op grotere schaal in de stad toegepast worden. Dit betekent minder bestelbusjes in de stad, minder verkeersdruk en minder schadelijke uitstoot. De grootste vragen in het onderzoek zijn organisatorisch van aard: hoe regelen we de betalingen nu Foodlogica tussen de leverancier en de ontvanger in zit? Hoe zorgen we dat alle leveranciers rond een bepaalde tijd bezorgen? En, simpel maar belangrijk, hoe zorgen we dat alle chauffeurs op de hoogte zijn van de nieuwe situatie? Door dit alternatief voor de last mile te testen op de relatief kleine schaal van het Marineterrein, kan het in de toekomst makkelijker op grote schaal toegepast worden.