Elektrisch deelvervoer op Marineterrein Amsterdam

De BuurtHub

Amsterdam groeit en de wegen en fietspaden worden steeds drukker. Om de stad bereikbaar en leefbaar te houden, moeten we op zoek naar slimmere oplossingen voor verkeer en vervoer. Bijvoorbeeld elektrisch deelvervoer. Bij de BuurtHub kunnen buurtbewoners en de community van het Marineterrein op elk moment een passend en schoon voertuig huren.

De BuurtHub

Amsterdam groeit en de wegen en fietspaden worden steeds drukker. Om de stad bereikbaar en leefbaar te houden, moeten we op zoek naar slimmere oplossingen voor verkeer en vervoer. Bijvoorbeeld elektrisch deelvervoer. Bij de BuurtHub kunnen buurtbewoners en de community van het Marineterrein op elk moment een passend en schoon voertuig huren.

  • In het kort

    De BuurtHub is onderdeel van een innovatief mobiliteitsplan van de gemeente om te onderzoeken of dit soort deelvervoer een goed alternatief is voor een eigen auto. Het merendeel van de auto’s in de stad staat voornamelijk geparkeerd en neemt onnodig veel ruimte in. Een deelauto of deelfiets kan uitkomst bieden voor mensen die hun auto zelden gebruiken: wel altijd een voertuig tot je beschikking, maar niet de lasten van het bezit ervan. Minder auto’s op straat komt de leefbaarheid ten goede en omdat de voertuigen elektrisch zijn wordt ook de CO₂-uitstoot teruggedrongen.

    Bij de BuurtHub staan fietsen, een bakfiets en een auto, allemaal geheel elektrisch. Ook zijn er vier oplaadpunten waar gebruikers hun eigen elektrische voertuig kunnen opladen.

  • Feiten

    • Scan de QR-code bij de BuurtHub om via de webapp een elektrisch voertuig te huren of op te laden
    • 4 elektrische fietsen
    • 1 elektrische bakfiets
    • 1 elektrische auto
    • 4 oplaadpunten voor particuliere elektrische fietsen/scooters
    • Een netwerk van BuurtHubs vervangt de noodzaak om zelf een voertuig te bezitten en draagt bij aan een schone, bereikbare stad
  • Info

    De Buurthub op het Marineterrein is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, Hely, Lightwell, de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Bureau Marineterrein Amsterdam. 

    Als onderdeel van Europese eHUBS-project lanceert de gemeente Amsterdam de komende twee jaar tien tot vijftien BuurtHubs in de stad. Hiervoor ontvangt de gemeente subsidie van Interreg North-West Europe. 

    Dit project is onderdeel van Marineterrein Amsterdam Living Lab.

  • De technische infrastructuur van de BuurtHub is verzorgd door Lightwell. Industrieel ontwerper Daniël Zhuk (27) was als ontwerper en projectleider verantwoordelijk voor de oplaadpunten. ‘Met de BuurtHub hopen we elektrisch vervoer laagdrempeliger en toegankelijker te maken’, vertelt hij. ‘Naast het feit dat iedereen een fiets of scooter kan huren, is het nu ook makkelijker om de accu van een eigen elektrisch voertuig op te laden. Accu’s van elektrische scooters zijn bijvoorbeeld heel zwaar en voor mensen die op driehoog wonen is het lastig om een elektrische fiets met een geïntegreerde accu thuis op te laden. De BuurtHub neemt dat probleem weg.’

    Voor de BuurtHub ontwikkelde Daniël speciale oplaadpunten. ‘Oplaadpunten voor elektrische auto’s hebben een pin in de aansluiting, waardoor je de stekker er niet zomaar uit kan halen. Voor de BuurtHub is er in de oplaadpunten een klepje bedacht dat op slot kan, zodat ook de stekker van de fietsen niet kan worden verwijderd. Zo staat je fiets veilig en ben je verzekerd van een volledig opgeladen accu.’  

    Lightwell doet in samenwerking met de HvA onderzoek naar hoe elektrisch deelvervoer het best kan worden ingezet. ‘We vragen gebruikers en voorbijgangers deel te nemen aan ons onderzoek, zodat we kunnen bepalen waar Amsterdammers behoefte aan hebben als het op mobiliteit aankomt. Met deze inzichten hopen we dat we samen met gemeenten een fijnmazig netwerk van laadpalen kunnen realiseren, waardoor bewoners altijd een duurzaam alternatief voor een eigen auto hebben en we op die manier CO₂-uitstoot kunnen terugdringen’. 

    De laadpalen en het gebruikersonderzoek (uitgevoerd door Lightwell en de HvA) worden gesubsidieerd door TKI Urban Energy en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Daniël Zhuk