Minister Dijkgraaf opent CASE op het Marineterrein

15 September 2022

Hoe kunnen kunst, wetenschap en technologie elkaar én het onderwijs verrijken? Om dat te onderzoeken is er nu CASE, een samenwerkingsverband van allerlei onderwijsinstellingen dat het doel heeft om nieuwe vormen van (kunst)onderwijs te testen. Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap was vandaag op het Marineterrein om CASE te openen. 

Hoe zorgen we dat meer groepen gelijkwaardig kunnen participeren in kunst- en cultuur(onderwijs)? Hoe kan kunst een bijdrage leveren aan burgerschapsonderwijs? En hoe kunnen we de aandacht voor sociaal-ecologische vraagstukken in kunsteducatie verankeren? CASE, het Centre for Arts & Sciences Education, is opgericht om dit te onderzoeken.

Een van de partners, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK), is al enige tijd met een aantal locaties aanwezig op het Marineterrein. De AHK biedt op het terrein kunstonderwijs aan en doet onderzoek naar nieuwe onderwijsvormen. Ook moedigt ze in de Culture Club interdisciplinaire samenwerkingen aan. Met andere onderwijs- en onderzoeksinstellingen als Codam en AMS Institute in de buurt is het Marineterrein bij uitstek een plek om het startschot voor dit initiatief te geven. 

Samenwerken
Dat vindt ook voorzitter van het college van bestuur van de AHK Bert Verveld. ´CASE staat op drie pijlers: samenwerking, interdisciplinariteit en maatschappelijke betrokkenheid. Het is daarom geen toeval dat het hoofdkwartier van CASE op het Marineterrein is, een innovatiedistrict waar kunst, technologie en wetenschap samenkomen. Net als op het Marineterrein gaat het bij CASE om samenwerking die leidt tot vakoverstijgend onderwijs. ‘We gaan ontwikkelen, testen en beproeven, aangejaagd door creatieve en artistieke methodiek’, verduidelijkt Verveld.

Onderzoekende houding
Minister Dijkgraaf benadrukt het belang van onderwijs en kunst om onze weg te kunnen blijven vinden in een snel veranderende wereld. ‘Op de universiteit leerde ik hoe ik voor tentamens moest leren, maar tijdens een jaar op de kunstacademie leerde ik wat onderzoek is. Het gaat om dingen uitproberen, analyseren en met nieuwe kennis het nog eens proberen. We hebben allemaal zo’n onderzoekende houding nodig in een omgeving die zo snel verandert dat het ontzettend belangrijk is om bij te blijven. Het is daarom mooi dat CASE uit zoveel verschillende organisaties bestaat die gaan samenwerken om tot nieuwe inzichten te komen. Ik hoop dat CASE een laboratorium wordt waar vernieuwende onderwijsvormen uit zullen voortkomen.’

CASE is een samenwerking van De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, St. Joost School of Art & Design/Avans Creative Innovation, Codarts, Hogeschool IPABO, Hogeschool van Amsterdam, HKU en ROC van Amsterdam en Flevoland.