Marineterrein jaaroverzicht 2021

IMG_6755

Het jaar zit er bijna op en dus is het tijd om terug te blikken. Marineterrein Amsterdam was in 2021 het decor van allerlei nieuwe projecten, activiteiten en experimenten. Een overzicht.

De toekomst van het Marineterrein

In november maakte de gemeente Amsterdam met de nota van uitgangspunten de plannen voor de ontwikkeling van het Marineterrein bekend. Een nieuwe wijk met ongeveer 800 woningen, 2300 werkplekken en een stadspark moet in de komende jaren aan het Oosterdok verrijzen. Defensie neemt geleidelijk een compactere kazerne in gebruik en maakt daarmee ruimte vrij om het Marineterrein te ontwikkelen tot een nieuw stuk stad om in te werken, wonen, leren en te innoveren.

Stichting Dutch Edtech

In 2021 zag Stichting Dutch Edtech het levenslicht. Opgericht door Marineterrein-communityleden Growth Tribe en Itorium stelt Dutch EdTech zich tot doel de Nederlandse onderwijstechnologiesector te verbinden en te versterken. En dat is hard nodig, zegt medeoprichter Peter van Sabben.

Eerste lichting Codam-studenten geslaagd

Drie jaar geleden begon de eerste groep studenten van Marineterrein-communitylid Codam aan een groot avontuur. Leren coderen zonder leraren, op een nieuwe school met een revolutionair onderwijssysteem. In oktober kreeg deze eerste lichting haar diploma.

Nieuwe vestigingen Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

In navolging van de VR Academy en de Makerspace openden er in 2021 nog twee vestigingen van de AHK op het Marineterrein de deuren. In juni werd de Culture Club feestelijk geopend door burgemeester Halsema en werd het licht- en geluidskunstwerk Pillars of Hope onthuld. Ook het Learning Lab verwelkomde de eerste studenten.

Op datasafari met Tom van Arman

Op Marineterrein Amsterdam wordt geëxperimenteerd met het verzamelen van data om in de toekomst steden leefbaarder en veiliger te maken. Maar volgens future-citymaker en architect Tom van Arman wordt dataverzameling pas echt waardevol als omwonenden weten waarvoor het gebruikt wordt. Als onderdeel van het buurtprogramma van NEMO De Studio nam hij daarom buurtbewoners mee op datasafari.

Nieuwe fase in Roboat-project breekt aan

Een nieuwe mijlpaal in het Roboat-project: op 30 april werd door wethouder Victor Everhardt de nieuwe zwenkkraan op Marineterrein Amsterdam officieel in gebruik genomen. Bezoekers van het Marineterrein kunnen nu in de Binnenhaven naast zwemmers ook veelvuldig de zelfvarende Roboat in actie gaan zien.

De Ziel van het Marineterrein

Marineterrein Amsterdam heeft een fascinerend verleden. Het gebied dat van oudsher voor Amsterdam ‘de poort naar de wereld’ was, zat tegelijkertijd potdicht voor gewone burgers. Wat heeft zich in 360 jaar tijd achter de muur afgespeeld? In de nieuwe podcastserie Ziel van het Marineterrein ontdekken we de geschiedenis van deze bijzondere plek.

Nieuwe communityleden

In 2021 verwelkomden we op het Marineterrein acht nieuwe communityleden, elk met hun eigen expertises. Naast het al eerder genoemde Dutch Edtech vestigde PnP Media zich in de Green Key Studio. In gebouw 003 ging de Portrait Gallery Studio van Dutch National Portrait Gallery open. Met House of Skills, Itorium en Kennisland werd het aantal communityleden dat zich bezighoudt met onderwijs uitgebreid. Lighthouse werkt nu op het Marineterrein aan een sociale en duurzame wereld en Venturerock helpt start-ups slagen.

Activiteiten voor de jeugd

Er ging in 2021 een heleboel niet door, maar gelukkig was er voor kinderen nog wel van alles te doen op het Marineterrein. Zo kregen de jonge deelnemers aan het Young Innovators Programme de kans mee te lopen en hun talenten te ontdekken bij Kanteen25, La Bolleur en 1018buurtkrant, en ze volgden creatieve workshops. Ook was er dit jaar weer een editie van de Amsterdamse Waterspelen. Weliswaar in iets afgeslankte vorm, maar dat stond de waterpret niet in de weg. Kinderen konden leren suppen, zeilen, windsurfen en kanoën in de Binnenhaven of meedoen aan de zwemmeerdaagse. Ook was er dit jaar voor het eerst een leerzaam waterlaboratorium.

Amsterdam Drone Lab

2021 was het jaar van het startschot voor het Amsterdam Drone Lab, een platform om op het Marineterrein verschillende toepassingen van drones te testen. In oktober was Amsterdam Drone Lab als partner betrokken bij een pilot met een bezorgdrone die met een vlucht over de stad een maaltijd bezorgde.

Fysieke veranderingen

Het Marineterrein is altijd in beweging en dat was in 2021 ook te zien. De grasmat van de Voorwerf was nodig aan vervanging toe en dus werd er in het eerste kwartaal van dit jaar nieuw gras gezaaid. Voor iedereen die af en toe het kantoor uit wil (of er door een lockdown überhaupt niet mag komen) zijn er op verschillende locaties op het terrein buitenwerkplekken gerealiseerd. Ook begon de transformatie van de schietbaanomgeving en ging op het plein ernaast de Buitenbroedplaats open. Sportievelingen kunnen nu ook onder gebouw 027 terecht, waar een bokszak hangt en battle rope ligt. Wandelaars kunnen nu ook ’s nachts veilig over de boardwalk dankzij nieuwe verlichting en deze maand ging de BuurtHub van start, een plek waar buurtbewoners en de community van het Marineterrein gebruik kunnen maken van elektrisch deelvervoer.

Marineterrein digital twin

In 2021 ging The New Base in samenwerking met Bureau Marineterrein op zoek naar nieuwe manieren om online samen te komen en samen te werken. Dit resulteerde in een virtuele versie van het Marineterrein, een zogeheten digital twin. In deze digitale kopie van het terrein kunnen gebruikers rondlopen alsof ze fysiek op het terrein zijn. In een tijd waarin van alles niet door kan gaan, biedt de digital twin mogelijkheden om elkaar toch te blijven ontmoeten. Daarnaast is het een plek om te testen in hoeverre zo’n digitale ruimte geschikt is om samen te werken, te experimenteren en zelfs kunst te maken. In 2022 volgt hier meer nieuws over.