Een wendbare samenleving valt of staat met een sterke edtechsector

10 November 2021

Op Marineterrein Amsterdam zet Stichting Dutch Edtech zich in voor het verbinden van allerlei Nederlandse partijen die zich bezighouden met het leren van de toekomst. Een sterke nationale educatietechnologiesector, kortweg edtech, is immers van vitaal belang voor een duurzame economie en een inclusieve samenleving, stelt oprichter en board member van Dutch Edtech Peter van Sabben. ‘En daarom is het hoog tijd dat er meer aandacht komt voor de edtechsector.’

We bestellen kleding online, swipen op datingapps, halen onze stroom uit zonnepanelen en ‘tanken’ steeds vaker bij een laadpaal dan bij een benzinestation. Allemaal relatief nieuwe ontwikkelingen die er enerzijds voor zorgen dat ‘traditionele’ banen verdwijnen, maar anderzijds een heel nieuw soort banen scheppen. Met name in de techsector is er een schreeuwend tekort aan personeel. De technologische ontwikkelingen razen voort en om bij te blijven zijn nieuwe vormen van onderwijs nodig. Stichting Dutch Edtech stelt zich ten doel de Nederlandse edtechsector te verenigen en te versterken om een klimaat te creëren waarin iedereen zich de vaardigheden van nu en van de toekomst eigen kan maken, en kan blijven leren.

Laagdrempelig en leuk leren
‘Edtech is een term die gebruikt wordt in de sector van bedrijven die zich bezighoudt met software, hardware, tools en leermethodes om nieuwe manieren van leren mogelijk te maken’, zegt Peter van Sabben. ‘Denk bijvoorbeeld aan platforms als Duolingo of Grasple, waarmee leren laagdrempelig en leuk wordt gemaakt. Maar het gaat veel verder dan dat: we leven in een tijd waarin omscholing, bijscholing en blijven leren steeds belangrijker worden. We kunnen daarvoor niet afhankelijk zijn van ‘traditionele’ onderwijsinstellingen. Iedereen moet in staat zijn om snel en eenvoudig een nieuw vak of nieuwe vaardigheid te leren. Stichting Dutch Edtech wil dat mogelijk maken.’ 

Ecosysteem voor kennis delen
Dat doet de stichting door een ecosysteem te creëren waarin alle Nederlandse edtechbedrijven verenigd zijn, elkaar kunnen vinden en kennis kunnen delen. En dat is hard nodig volgens Peter. ‘De Nederlandse edtechsector staat nog in de kinderschoenen in vergelijking met landen als Frankrijk en Engeland. Daar wordt de sector veel serieuzer genomen en wordt er beleid voor gemaakt, zoals bijvoorbeeld hier met het toerisme gebeurt. In Frankrijk heeft de edtechsector nauwe banden met universiteiten en de overheid en in Engeland is er een jaarlijkse edtechconferentie op een locatie twee keer zo groot als de RAI. Het geeft aan dat edtech daar de aandacht krijgt die het verdient en dat de overheden en private bedrijven aldaar het belang van een sterke sector inzien.’  

Concurrentiepositie behouden
En dat belang is volgens Peter groot. Allerlei toekomstige maatschappelijke uitdagingen vragen om nieuwe vaardigheden. Denk aan de energietransitie: hoe kunnen we genoeg duurzame energie opwekken als er bijvoorbeeld niet genoeg mensen zijn die zonnepanelen kunnen maken en plaatsen? Peter: ‘Een wendbare samenleving valt of staat met goed en gericht onderwijs maar vooral met een leven lang leren. De vijftig bedrijven die zich hebben aangesloten bij onze stichting – en dat getal zal snel doorgroeien naar honderd – werken er hard aan dat mogelijk te maken, maar er is naast kennis ook geld en beleid nodig om te zorgen dat Nederland in de toekomst zijn concurrerende positie behoudt. We moeten voorkomen dat we straks afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese bedrijven voor ons onderwijs en de mogelijkheid om een leven lang te leren.’  

Het land in
De ontwikkelingen op het Marineterrein tonen volgens Peter aan dat dat kan. ‘Het begon hier een paar jaar geleden met een paar bedrijven die zich met edtech bezighielden. Maar in de loop der jaren is leren als onderwerp een steeds grotere rol gaan spelen op het terrein. Dat resulteerde in de komst van bijvoorbeeld de Universiteit van Nederland en itorium, dat bezig is met het bouwen van het klaslokaal van de toekomst. Inmiddels is er een ecosysteem ontstaan van twaalf edtechbedrijven die samenwerken en kennis uitwisselen. Dat is uniek in Nederland en hetzelfde als wat hier is gebeurd moeten we op grote schaal in het hele land gaan realiseren.’ 

Oproep aan Den Haag
Dus is het tijd dat in Den Haag de handschoen wordt opgepakt, zegt Peter. ‘Wat er nu gebeurt met edtech, gebeurde vijf jaar geleden met start-ups. Destijds moesten we uitleggen wat dat waren en waarom ze belangrijk zijn voor werkgelegenheid en onze economie. Als je op dat niveau dingen moet duiden, is er nog een lange weg te gaan. Hoog tijd dat beleidsmakers zich in edtech gaan verdiepen en gesprekken gaan voeren met mensen in de sector. De ontwikkelingen gaan te snel en als we in dit tempo doorgaan, zullen de problemen zich in de toekomst opstapelen. Dat moeten we voor zijn. Ik roep politici en besluitvormers in de private sector op om contact op te nemen en te komen kijken wat de problemen zijn, en hoe we die kunnen oplossen. Met een groeiende edtechsector kunnen we beter omgaan met de veranderingen die in de toekomst op ons zullen afkomen.’ 

Inspiratie
Is je interesse in edtech gewekt en wil je er meer over weten? Bekijk de paneldiscussie van een aantal edtechexperts hieronder of download The State of the Dutch Edtech Ecosystem 2021 Report. In contact komen met Peter? Mail hem of stuur hem een bericht op Twitter of LinkedIn.

Stichting Dutch Edtech gaat in januari 2022 naar de BETT Conference in Londen. In samenwerking met de Nederlandse Ambassade in het Verenigd Koninkrijk en ROM Utrecht Region neemt Dutch Edtech een Nederlandse delegatie mee naar deze edtech-conferentie. Wil jij hier met jouw organisatie deel van uitmaken? Klik hier voor meer info.

Tekst en fotografie: Sjoerd Ponstein