Digital twins springen in gat tussen fysiek en digitaal praktijkonderwijs

8 June 2021

Digitaal onderwijs heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Dat biedt mogelijkheden, maar roept ook nieuwe vragen op en brengt dilemma’s met zich mee. Marineterrein-communityleden Digital Society School en The New Base doen onderzoek naar hoe digitale weergaven van de werkelijkheid, digital twins, het gat tussen fysiek en digitaal onderwijs kunnen overbruggen.

Sinds het begin van de coronacrisis is veel onderwijs noodgedwongen verplaatst naar een online omgeving. Al snel bleek dat op deze manier leren ook zijn voordelen heeft: meer flexibiliteit, minder reistijd en dankzij digitale innovaties als VR kon een verdieping in de lesstof worden aangebracht. Maar een school is meer dan ‘enkel’ onderwijs, het is een plek van sociale interactie. Een plek waar leerlingen erachter komen wie ze zijn, hoe ze zich moeten verhouden tot medeleerlingen en zich op persoonlijk en professioneel vlak ontwikkelen. 

De toekomst van praktijkonderwijs
Voor dit sociale aspect van een school is de online omgeving zoals we die nu kennen verre van ideaal. Om te onderzoeken of digitale technologieën kunnen bijdragen aan het oplossen van dit vraagstuk is Digital Society School (DSS) het Digital Twins and the Future of Practical Education-project gestart. ‘Digital twins zijn weergaven van reallifeobjecten, personen, locaties en processen’, zegt medeoprichter van DSS Gijs Gootjes. ‘Ze kunnen een rol spelen in het dichten van het gat tussen de fysieke en de digitale wereld omdat het een digitaal fenomeen is dat de interactie met de fysieke wereld aangaat.’ 

Een digital twin van de binnenplaats van het Scheepvaartmuseum

Met het onderzoek richt DSS zich voornamelijk op de vraag hoe digital twins van toegevoegde waarde kunnen zijn voor praktijkonderwijs. Dat heeft twee componenten: hoe kan de leerervaring worden verbeterd en hoe kunnen digital twins het gebrek aan betekenisvolle sociale interactie in een online omgeving oplossen? 

Denkhoeden
‘We experimenteren met diverse platformen, om te verkennen welke competenties het beste ontwikkeld kunnen worden met behulp van digitale technologie’, zegt Gijs. ‘Zo testten we met digitale filters via Snap Cam of het mogelijk was om de zes ‘denkhoeden’ van De Bono  in MS Teams toe te voegen. Via deze denkhoeden kun je vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstelling of probleem kijken. Met een paar eenvoudige hacks maakten we samen met kunstenaar Sander Veenhof digitale filters van de zes hoeden en testten we hoe studenten deze filters in een designsessie konden gebruiken.’

Virtuele campus
Daarnaast experimenteert DSS met platforms als Mibo en Gather.town. Gijs: ‘Dat zijn online tools waarmee je samen in een virtuele wereld stapt. Vanuit een onderwijskundig perspectief is het waardevol om te verkennen op welke manier je waardevolle interacties kunt beginnen via zo’n platform. Om nog een stap verder te gaan, wilden we ook in VR verkennen of het mogelijk was om rijke leeromgevingen vorm te geven. In een virtuele wereld komen leren en beleven eenvoudig samen. We creëerden een virtuele campus, een digital twin van de campus van de HvA, voor training- en presentatiedoeleinden.’ 

Het HvA digital square

Voor hulp bij het creëren van het HvA digital square hoefde Gijs niet ver te zoeken. The New Base, eveneens gevestigd op het Marineterrein, is voorloper op het gebied van VR en XR en experimenteert al langer met het ‘versmelten’ van fysiek en digitaal.

‘Het mixen van de virtuele en fysieke wereld creëert nieuwe mogelijkheden voor samenwerking op afstand en het vormen van “meaningful connections” tussen mensen die niet bij elkaar op één plek zijn,´ zegt oprichter van The New Base Daniël Doornink. ‘We ontwikkelen digital twins en virtuele werelden voor hogescholen zoals DSS en AHK, maar ook voor musea, grote events, overheidsinstanties en grote bedrijven. Sinds het begin van de pandemie zijn organisaties echt op zoek gegaan naar nieuwe manieren van bij elkaar komen en samenwerken, die verder gaan dan een zoomcall.’