Geen collegegeld, geen docenten, wel studeren

30 mei 2019

24 uur per dag geopend, geen docenten, geen collegegeld en geen toelatingseisen. Het onderwijssysteem van codeerschool Codam is met recht revolutionair te noemen. Hoe is het om aan deze school te studeren? Studenten Annelein van Reijen en Luc van Vlokhoven delen hun ervaringen. ‘Het is een nieuw concept van wat studeren inhoudt.’

Na een lange dag studeren wagen studenten Annelein (19) en Luc (22) zich voor het eerst in de waterige lentezon. ‘We zitten nog midden in een opdracht’, zegt Luc. ‘Wel lekker om er even uit te zijn, maar zo meteen weer snel naar binnen om te kijken of ik eruit kan komen.’

Het is het leven van een Codam-student. Opdracht na opdracht volgen elkaar op, steeds iets moeilijker, steeds een stapje dieper de materie in. Maar er is geen docent die uitlegt hoe ze de opdrachten met succes moeten voltooien. De studenten zijn op zichzelf en elkaar aangewezen om de oplossingen te vinden.

Motivatie
Heel anders dan de ‘klassieke’ onderwijsmethodes, waar Annelein en Luc beiden moeite mee hadden. ‘Op de middelbare school kon ik nergens motivatie uit halen’, zegt Annelein, die via omzwervingen op de havo en de Hogeschool van Amsterdam bij Codam terecht is gekomen. Luc herkent zich daarin: ‘Op de middelbare school en het mbo miste ik de uitdaging. De wijze van lesgeven lag me niet.’

Beiden aarzelden daarom geen moment om zich in te schrijven toen ze hoorden van het innovatieve onderwijssysteem van Codam. ‘De vrijheid sprak me meteen aan, het was een totaal nieuw concept van wat studeren inhoudt’, zegt Annelein. Luc is het daarmee eens: ‘Het idee van samenwerken aan een opdracht, zonder een leraar die je vertelt wat je moet doen, vond ik heel interessant.’

Samenwerking
Samenwerken is het toverwoord bij Codam. Na het behalen van een onlinetest worden studenten in spe uitgenodigd voor de selectieronde, de zogeheten piscine. Hierin worden ze onderworpen aan vier weken van opdrachten maken en elke week een examen. ‘Tijdens de eerste dag wordt meteen heel duidelijk gemaakt dat je het samen moet doen’, zegt Luc. ‘Je wordt met z’n allen in het diepe gegooid. Zoek het maar uit samen. Elke dag moet er een opdracht af zijn, en in het weekend krijg je een groepsopdracht waardoor je leert nog intensiever samen te werken.’

De heftige periode van de piscine vormt de studenten als groep. ‘Als je er niet uitkomt ga je samen koffie drinken, brainstormen, een stukje wandelen’, aldus Annelein. ‘De gehele piscine is een worsteling en omdat je daar samen doorheen gaat, ontstaat er een heel hechte groep. We zaten soms dag en nacht aan een opdracht. Daardoor maak je snel vrienden en leer je heel veel van elkaar.’

Luc en Annelein

Na de piscine gaat het ‘reguliere’ onderwijs van Codam verder. Groot verschil is dat er geen deadlines meer zijn. De studenten mogen in hun eigen tempo zo lang als ze willen aan een opdracht werken, totdat deze af is en ze er tevreden over zijn. Vaak spelenderwijs leren de studenten codeertaal en het coderen zelf, maar de samenwerking gaat door. Luc: ‘Doordat iedereen in zijn of haar eigen tempo werkt, is de een verder dan de ander. Soms moet je iemand om hulp vragen en soms word je zelf om hulp gevraagd. Door opdrachten uit te leggen, merk je dat je de stof nóg beter gaat begrijpen.’

Stage
Door studenten zonder vooropleiding een kans op onderwijs te bieden, springt Codam in op het schreeuwende tekort aan arbeidskrachten in de techsector. Tijdens een stage zetten de studenten hun eerste stappen op de werkvloer. Annelein: ‘Het leuke aan de stages is dat je werkelijk overal terecht kan komen. Elk bedrijf heeft wel een techafdeling.’ Codam-studenten krijgen verderop in het curriculum de mogelijkheid om naast hun opleiding parttime te gaan werken, zodat ze ook praktijkervaring opdoen. Voor deze baan worden ze dan ook beloond met studiepunten.

‘Veel mensen krijgen tijdens hun stage al een baan aangeboden’, zegt Luc. ‘Maar Codam drukt ons op het hart om naast het werken ook te blijven studeren om nog meer kennis op te doen en uiteindelijk een betere functie te kunnen krijgen.’ Met de groeiende invloed van technologie op onze leefwereld kan het belang van geschoolde programmeurs dan ook niet onderschat worden. Annelein: ‘Wij kunnen straks apps en websites bouwen, maar coderen dient ook een maatschappelijk belang. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg. In allerlei medische apparatuur of programma’s zit software die gecodeerd moet worden. Wij kunnen daar in de toekomst aan bijdragen.’

Vaardigheid van de toekomst

Coderen is een belangrijke vaardigheid van de toekomst, en een waarmee je alle kanten op kan. ‘Het is een van de creatiefste dingen die je kan doen’, zegt Annelein. Luc knikt instemmend. ‘Wat wij hier leren is fantastisch en ik ben erg dankbaar voor de kansen die Codam mij biedt. Hopelijk kan ik in de toekomst iets terugdoen voor de school.’

Kijk hier voor meer info of inschrijving bij Codam.