Duurzame ondernemers strijden om wereldpodium

Nieuws
IMG_1069

De ClimateLaunchpad Competition richt zich op de beste 'cleantech'-ideeën die bijdragen aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk.

Tientallen jonge ondernemers kwamen op 10 september naar het AMS Institute om hun idee te presenteren voor de landelijke finale van de ClimateLaunchpad Competition. Deze wereldwijde wedstrijd richt zich op de beste ‘cleantech’ ideeën die bijdragen aan het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Die ideeën moeten bovendien voldoende kansrijk zijn om op eigen benen te kunnen staan.

Veel te winnen

Er stond veel op het spel op 10 september: de winnaars krijgen begeleiding van experts, worden geïntroduceerd bij grote investeerders én stromen door naar de wereldwijde finale, waar aanzienlijke geldprijzen te winnen vallen.

Verrassend actueel

Veel deelnemers sloten verrassend goed aan bij de de actualiteit. Zo bood VreetTram met hun trambezorgingsdienst een alternatief voor de bezorgbusjes die de binnenstad opstoppen. GeoFluxus, een digitaal dashboardplatform van afvalstromen, haakte in op de huidige problemen van gemeenteafvalbedrijf AEB. En A/B Fashion en Co-Co speelden in op de toegenomen aandacht voor duurzaam hergebruik in fashion.

Scherpe jury

Het was aan de jury, bestaande uit Jan Duffhues (gemeente Amsterdam), Carolien Gehrels (Arcadis), Sebastiaan Berendse (WUR) en Joachim Blazer (EIT Climate KIC), om een definitief oordeel te vellen. De jury was scherp in de kritische vragenronde die volgde op iedere presentatie. Te rooskleurige plannen en onvolledige toelichtingen hielden geen stand.

Top 3

Na het juryberaad kwamen drie duidelijke winnaars uit de bus: PyroPower (efficiënter drogen van plantgewassen met pyrolyse), Refillabowl (herbruikbare plastic cups) en A/B Fashion (platform voor duurzame vintagekleding met abonnementsmodel). Zij gaan door naar de wereldwijde finale eind november in B.Amsterdam!