Door het oog van de camera

Nieuws
Shot uit 'Marina' Winter School 2017

Stel, je studeert bouwkunde. Je krijgt de opdracht om het Marineterrein Amsterdam aan te pakken. Maar in plaats van een ontwerpprogramma, mag je alleen een camera gebruiken.

Stel, je studeert bouwkunde. Je krijgt de opdracht om het Marineterrein Amsterdam aan te pakken. Maar in plaats van een ontwerpprogramma, mag je alleen een camera gebruiken.

‘Winterschool’ is een jaarlijks project van de Academie van Bouwkunst waarbij studenten van verschillende niveaus en nationaliteiten in teams een opdracht uitvoeren. ‘Seeing is a creative act’, was het thema van Winterschool van dit jaar en het vond plaats op het Marineterrein Amsterdam. 

De teams, vijftien in totaal, bestonden uit eerste tot derdejaars studenten die architectuur, stedenbouw of landschap studeren. De opdracht was om een film te realiseren van precies 3 minuten en 13 seconden over wat de betekenis van het Marineterrein voor de toekomst zou kunnen zijn, zonder uitspraken te doen over fysieke ingrepen. Dit resulteerde in artistieke, vaak ook poëtische eindproducten die het zeker waard zijn om te bekijken.

Na elf dagen hard werken werd er op 27 januari een afsluitend mini-filmfestival georganiseerd op de Academie van Bouwkunst. Hier werden alle films beoordeeld door een jury, die bestond uit onder anderen Liesbeth Jansen (directeur van Bureau Marineterrein), Jeroen Musch (fotograaf en artist in residence) en Maike van Stiphout (hoofd landschapsarchitectuur Academie). Zes teams werden genomineerd voor een in situ filmfestival op het Marineterrein. Groep 6 kreeg de hoofdprijs voor hun film ‘DIS ORDER ED’.

 

De winnende groepen (met citaten uit het juryverslag):

Groep 1 met ‘Marina

“Het personage Marina ontwaakt en kijkt met een hernieuwde blik naar het Marineterrein; een blik die ontdekt en ontwaart en de kijker meezuigt in het visuele spektakel.”

Groep 3 met ‘Awake’*

“Een sinistere dark movie, die doordesemd is van een Hitchcock sfeer vol spannende beelden, brengt een periode uit het verleden van het Marineterrein beklemmend in beeld.”

Groep 5 met ‘Epitome

“Gebruikers, bewoners en omwonenden staan centraal in deze film, die door een bottom-up benadering gekenschetst wordt. De film gaat over hun blik op deze belangrijke plek in de stad. Het gebruik van archiefmateriaal is een interessante toevoeging.”

Groep 6 met ‘DIS ORDER ED’*

“Aan de hand van detailopnames zijn plekken op het Marineterrein op enigmatische wijze in beeld gebracht, waarbij het gebruik van drie verschillend opgestelde beeldschermen de kijkervaring verrijkt.”

Groep 16 met ‘Sequence’*

“Krachtig poëtische tweeluik van details op het Marineterrein levert een esthetisch kunstwerk op dat de kijker niet snel los zal laten.”

Groep 18 met ‘UNTEAM – UNSEEN – UNSAID

‘Deze film is een poging om het ongeziene en ongezegde op het Marineterrein te vangen in beelden. De opbouw van de film intrigeert en houdt de kijker in spanning en gevangen in het visuele betoog.”

 

* = cum laude