Coronaproof leren coderen bij Codam

Nieuws
IMG_8812

Codam ontwikkelt zich tijdens de coronacrisis naast een leerplatform nog meer tot sociaal platform voor de studenten.

Van 24/7 open naar dichte deuren en lege lokalen. Door de coronacrisis is het voor het eerst stil bij Codam. Hoe zorgt de codeerschool dat studenten toch betrokken blijven bij hun studie en, nog belangrijker, bij elkaar? ‘We zorgen dat studenten altijd iemand hebben om een berichtje naar te sturen.’ 

Het is een wat droevig gezicht: de gangen die normaal gevuld zijn met pratende studenten zijn uitgestorven, aan de kapstokken hangen geen jassen en de vele schermen die de computerruimtes van Codam tellen staan uit. Voor het eerst in bijna twee jaar tijd ging op 15 maart de voordeur op slot. Een surrealistisch moment, volgens hoofd Communicatie van Codam Lisa Stamm. ‘Die zondagavond hebben we alle studenten gevraagd hun spullen te pakken en naar huis te gaan. Normaal zijn we 24 uur per dag open en nu is het voor het eerst stil in het gebouw.’

Uitlaatklep
Codam is geen typische onderwijsinstelling. Naast het feit dat de deuren altijd open zijn, betalen de studenten geen collegegeld en zijn er geen docenten. ‘De studenten zijn op elkaar aangewezen om hun opdrachten te voltooien. Peer-to-peer learning heet dat’, zegt Lisa. ‘De studenten leren hier niet alleen coderen en programmeren maar ook samenwerken, discussiëren en feedback geven. Dit soort soft skills zijn net zo belangrijk als “harde” kennis over coderen opdoen.’

Doordat het contact met medestudenten zo’n grote rol speelt, was het voor veel studenten even slikken toen duidelijk werd dat Codam dicht moest. ‘Veel studenten zijn volledig gefocust op Codam’, verduidelijkt Lisa. ‘Het is een uitlaatklep en ook de plek waar de studenten hun vrienden spreken. Een groot deel van hun sociale leven speelt zich hier in dit gebouw af. Juist dat sociale aspect is wat Codam zo bijzonder maakt, en dat dat is weggevallen, was voor velen moeilijk.’

Persoonlijke aandacht
De studenten kregen daarom even de tijd zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Lisa: ‘In de eerste drie weken na de sluiting hebben we vooral leuke dingen georganiseerd. Coding challenges waarbij studenten het tegen elkaar konden opnemen, maar ook workshops over hoe je jezelf het beste kan presenteren op LinkedIn, of over bepaalde soft skills die je nodig hebt voor een sollicitatiegesprek. Tegelijkertijd hield onze directeur David Giron de studenten met een dagelijkse videoboodschap op de hoogte van de ontwikkelingen. In het begin ging dat vooral over corona maar na verloop van tijd kwam ook het coderen weer aan bod. Dat hebben we drie weken zo gedaan en het bleek een moment van vastigheid en sociaal contact waar de studenten veel behoefte aan hadden.’

Lisa Stamm, hoofd Communicatie van Codam

Na die drie weken van aanpassing gingen de studenten weer aan de slag met hun curriculum. Codam ontwikkelde een online platform waarop de studenten in tweetallen kunnen samenkomen om hun werk te bespreken, elkaar feedback te geven en samen te werken. ‘De peer-to-peer manier van leren is het grondbeginsel van ons onderwijsmodel’, zegt Lisa. ‘Gelukkig hebben we een manier gevonden waarop de studenten toch kunnen blijven samenwerken en van elkaar leren.’

Hulp op maat
‘We zorgen dat de studenten altijd iemand hebben om een berichtje naar te sturen’, vervolgt Lisa. ‘Dat geldt voor problemen met de lesstof, maar ook persoonlijke problemen. Niet iedereen heeft een veilige thuissituatie, of voelt zich even goed bij het thuis studeren. Doordat we altijd met elkaar in contact staan voelen de studenten zich minder snel alleen. Daarnaast hebben we voor studenten die thuis geen internet hebben wifi geregeld, en zijn we een inzameling voor oude laptops gestart voor iedereen die er thuis geen heeft. Inmiddels zijn alle studenten voorzien van de benodigdheden om te kunnen blijven studeren.’ 

Onlangs is er zelfs een hele nieuwe lichting studenten thuis begonnen aan hun studie bij Codam. ‘Voor hen een gekke situatie omdat ze het reilen en zeilen bij Codam nooit meegemaakt hebben. Maar we zien dat de ouderejaarsstudenten zich inzetten om ook de nieuwelingen bij de opleiding te betrekken, en ze zich echt onderdeel van de community van Codam te laten voelen. We helpen zelf ook alle studenten op weg met tips en workshops over hoe je het best online kan communiceren, wat voor introverte studenten best lastig kan zijn.’

Sociaal platform
Het gemeenschapsgevoel bij Codam wordt extra versterkt door de grote videogesprekken die de school organiseert, zegt Lisa. ‘Daar doen soms wel zeventig studenten aan mee. Het is een moment waarop iedereen elkaar weer even ziet, leuke dingen kan delen of iets kan laten zien. We zijn tijdens de coronacrisis naast een platform voor onderwijs nog meer een sociaal platform voor de studenten geworden.’


Om te vieren dat de studenten volledig online hun opleiding konden hervatten organiseerde Codam een videogesprek voor alle studenten. Speciaal voor de gelegenheid kreeg iedereen een flesje alcoholvrije champagne en een zakje paaseieren thuisgestuurd.