Het nieuwe aanbellen

7 september 2016

Aanbellen met een knopje is ouderwets. Je moet eerst het adres en het knopje zien te vinden en dan is het nog maar de vraag of de juiste persoon aanwezig is. De VBell doet het beter!

Als bezoeker op het Marineterrein Amsterdam kun je makkelijk de weg vinden naar een huurder. De VBell is een miniwebsite waarop een lijstje staat met alle huurders. Klik op de gewenste huurder en je krijgt een keuze tussen:

  • een route vanaf de plaats waar je je bevindt naar de deur van de organisatie;
  • de mogelijkheid om ‘aan te bellen’ bij de organisatie via de VBell.

Dat aanbellen kan bij de receptie, maar ook bij individuele personen.

Bij de huurder

Als er wordt ‘aangebeld’ kunnen er verschillende dingen gebeuren bij de huurder. Deze kan een berichtje ontvangen  via Twitter of er wordt een notificatie getoond op een computer (PC en Mac). Bij huurders die een receptie hebben kunnen berichtjes op één computer worden getoond, maar individuele medewerkers kunnen ook een berichtje krijgen op hun eigen computer. Door op het bericht te klikken kan een antwoord worden gegeven aan de beller, bijvoorbeeld “Ik kom opendoen” of “Klik op ‘Take me there’ om de weg naar onze deur te vinden.”

Internet of Things

Een andere mogelijkheid is om met de VBell een apparaat te bedienen via het IoT-protocol (Internet of Things). Als een bezoeker op de bel drukt, kan bijvoorbeeld het koffiezetapparaat worden aangezet, of de fontein op de Voorwerf gaat spuiten. In de toekomst, als op het Marineterrein Amsterdam intelligente lantaarnpalen staan, kan bijvoorbeeld de weg naar de juiste deur worden verlicht.

Concept en realisatie: Glimworm